tirsdag 29. september 2009

Sommerferien over og Hr.Frost har vært på besøk

Hjemme igjen etter 3 uker i deilige Alanya :) Litt blandet vær, med regn, lyn, torden, storm og haggel, men jevnt over sol og deilig varmt vær, med temperaturer +/-30 grader på dagtid. Kom hjem i går morges og hadde første arbeidsdag i dag. På mange måter godt å komme hjem igjen, men samtidig vemodig at ferien og ikke minst sommeren, er ugjenkallelig over for i år :(

Her hjemme har alt av planter overlevd 3 uker med minimalt med stell. 18 åringen har nok hatt litt for tett program, slik at hun har vannet litt for lite. Heldigvis har naboen, som har vært oppom og matet pus hver dag, forbarmet seg over de tørre pottene og vannet, når det har blitt for tørt. Godt å ha så snille naboer :) Det er nemlig fort minst en times jobb å få vannet alle pottene med fuchsia og brugmansia.

Noen planter bærer preg av at de har vært veldig tørre og har mistet en del blader, men som sagt, alle lever og mange Brugmansia blomstrer fortsatt. Brukte gårsdagen til å rydde og fjerne visne blomster og blader og dermed så det hele straks mye bedre ut :)

Da jeg våknet i morges hadde Hr.Frost vært en snartur innom :-(( Mange av plantene er frostbitt, så nå er det nok ikke mange dagene før de ser riktig stusselige ut. De som står langs husveggene og i skogen utenfor tomtegrensa, har klart seg bra, mens de som står mere fritt har fått hardest medfart. Jeg har bært inn noe av det jeg er mest redd for, men jeg håper at jeg kan klare å la Brugmansiaene stå ute en stund til. 14. oktober skal byggesøknaden opp til behandling, så først i siste halvdel av oktober kan drivhuset være oppe. Må antakelig sette dem inn i kjelleren for en periode, men det er jo ikke gjort i en håndvending å bære inn alt "rasket" ;) YR melder et par dager med 0 om morgenen den nærmeste uka. Resten av dagene er det 5-6 grader som det laveste. Det får stå sin prøve. Jeg får potte opp de som står plantet i bakken og stable dem under trær o.l. slik at de får litt beskyttelse og håpe det beste. Det er på denne årstiden hvert år, at jeg lurer på hva jeg egentlig driver med. Tenk så mye jobb og bekymringer jeg hadde spart meg for, hvis jeg hadde holdt meg til stauder og ordinære sommerblomster, som ikke skulle overvintres innendørs ;)

Ellers i hagen er det fortsatt en del som blomstrer. Rosene står med både blomster og knopper og en del stauder er seiglivede og holder stand, mens andre begynner å bære preg av at det er høst og på tide å gå i dvale. Ugrasset begynner å ta overhånd enkelte steder og jeg bør nok prioritere en ryddesjau, bare tiden strekker til.

Det er vel bare å innse.... sommeren er over for i år. Høsten er en realitet og vinteren banker snart på døra :( Jeg er i tidsnød og er slett ikke hagelei i år. Sesongen har jo bare så vidt begynt synes jeg. Finnes det hjelp å få mot årstidsforvirring og fornektelse tro? ~X(

1 kommentar:

  1. ja, frosten fyker gjennom blogglandia ser jeg.
    Her var det bittelitt frostskader på noen georginer som står midt i blåsten, men de fleste har greid seg så langt. Er i ferd med å klippe inn til buketter, for i natt blir det nok skikkelig frost.
    Litt trist, men så kommer det nye tider med andre skjønnheter.

    SvarSlett