tirsdag 27. oktober 2009

Noen standhaftige blomstrere

Men sommeren var ikke HELT over :) Tok en kjapp runde i hagen i ettermiddag. Rekker jo ikke stort mer nå, før det er mørkt :( Fortsatt en del roser som blomstrer og jeg tenkte det var bedre å ta dem inn, slik at vi får litt glede av dem. Se bare så flott bukett jeg har på stuebordet nå :)

Roser, matrem og et par grener med Acronitum.

I begynnelsen av juli fant jeg en gammel frøpose med lave solsikker. Stakk dem ned i bedet rundt verandaen og jammen meg spirte den gamle dritten ;) Dette lærte meg at solsikker er flotte å så litt utpå sommeren. Da får man flott blomstring på senhøsten, når det meste annet har gitt opp. Dette bildet tok jeg 10. oktober, etter flere frostnetter. Bladene er litt slappe, men blomsten var tilnærmet like fin.


Neste år skal jeg så solsikker utpå sommeren, på steder hvor de synes bedre. Slike fargeklatter gjør godt når høsten og kulda kommer snikende.

5 kommentarer:

  1. Nydelege! Eg har nokre som står i blomst ute, eg og. Eg får vel tusle meg ut og ta dei inn, tenker eg.

    SvarSlett
  2. Kjempetips med solsikkene! Sånn ut på sommeren er man kanskje litt motivert for å så igjen, dessuten ;-)

    SvarSlett
  3. hehe, her var det slik at de solsikkene jeg sådde ikke kom, mens de fuglene hadde slengt omkring kom og ble så fine atte... jaja, solsikker er solsikker da, selvom jeg hadde sådd røde og hvite.

    ante ikke at de tålte frost da, skal jammen så noen sent til neste år :)

    SvarSlett
  4. Fantastisk å ha en hage hvor man fremdeles kan plukke inn blomster og lage en sommerlig bukett i slutten av oktober. Vitamininnsprøytning. :-)

    SvarSlett
  5. Fin solsikke! Jeg hadde noen miniutgaver i grusen i innkjørselen, sikkert fuglesådde, under halvmeteren høye og med blomsterhode som sto i stil til størrelsen. Men her har frosten vært for streng.

    SvarSlett