søndag 28. april 2024

Verden vil bedras - Det gjelder hagefolk også.


Dette bildet går igjen på mange sider nå.
Jeg vet ikke hvem som eier det,
så jeg kan ikke oppgi kilden
Det er synd og det er irriterende, men sant. www flommer over av manipulerte plantebilder, med all verdens fantasifulle og flotte, fargekombinasjoner. Dette har foregått i mange år og mange hageentusiaster er blitt lurt til å bestille billige frø, til fantastiske blomster, som de aldri har sett før. Trolig fordi de ikke finnes. "Kinafrø" har jeg pleid å kalle det, sden mye blir sendt derfra. Fraktfritt og nesten gratis. For en nybegynner er det ikke godt å se om frøene de mottar faktisk er frø til Pioner, eller om det faktisk er bjørkefrø. Returmulighetene er små/fraværende, siden vi sjeldent får oppgitt noen kontaktinfo og når kostnaden er så liten, gidder de færreste å bruke energi på å klage. Bak sitter noen og gnir seg i hendene, over å ha tjent seg rik på å selge titusenvis av pakker med ugrassfrø, som de trolig har ubegrenset tilgang til.





Mange bilder er laget med hjelp av f.eks. Photoshop. Nå er det nok AI genererte bilder som blir stadig mer vanlig. Vi tilbys frø og planter av knallblå roser, variegert monstrea i rosa og grønt, flerfargede busker med engletrompet og mengder med andre, fantastisk flotte planter, som faktisk ikke finnes og som man aldri vil kunne drive fram fra frø.

Mitt råd til alle som lar seg blende er; bruk hodet. Det er faktisk slik at når noe virker å være for godt til å være sant, ja så er det gjerne det. Tenk deg om 2 og 3 ganger, før du klikker på "kjøp". Kjøp frø fra anerkjente forhandlere, helst de norske selvsagt, de er normalt trygge og seriøse, men om du bestiller fra utlandet, styr unna nettsteder som e-bay, Fuugo, Temu o.l. Ja da, du kan ha flaks og få gode, rimelige frø, som faktisk gir det du tror du har bestilt, men sjansen er også stor for at du får noe helt annet. Kanskje du ender opp med å dyrke fram vekster som er uønsket i norsk flora og kan gjøre stor skade, om de slippes løs.

Om bildene på nettstedet ser tvilsomme ut, så er de ofte det. Er du i tvil så dobbeltsjekk bilder, mot plantenavn, ved å søke det opp, så ser du fort hvordan en plante faktisk skal se ut. 


Et eksempel på direkte feil plantenavn/bilde og grusomt manipulerte bilder, ser du her. Bildene viser forskjellige Dagliljer - Hemerocallis, mens teksten sier Alstroemeria, som er en helt annen plante/blomst. I tillegg er de fleste bildene kraftig fargemanipulert. Bildet er hentet fra en webshop, som flommer over av lignende bilder.


Jeg våger ikke linke til  butikken dette er hentet fra, men du kan forsøke å søke opp bildet, eller rett og slett søke på "seeds" i google. I øverste linje får du da en haug med linker til div. nettbutikker. Mange av de som dukker opp her er seriøse, gode leverandører, bare så det er nevnt, men det er fhv. enkelt å skille ut "luringene" på bakgrunn av bildene som vises.

Hva er så målet med å skrive om dette? Jeg har ingen som helst gevinst av dette selv, men jeg hater å bli lurt og jeg ønsker at flest mulig blir bevisst på hva som foregår der ute på det store "internettet". Vær kritisk, bruk hodet og styr unna sider som virker suspekte. La oss kose oss med de vekstene som faktisk finnes og som det er mulig å drive fram, fra frø eller stiklinger, selv for en glad amatør, med lysegrønne fingre 😉

Engletrompeten er best å dyrke fra stiklinger, siden den ikke er frøekte, så frøplanter blir ikke lik morplanta.




1 kommentar:

  1. Godt skrevet. Kjøper jeg frø, så er det helst norske firma , med unntak av et svensk jeg er veldig fornøyd med. Engletrompet har jeg aldri våget meg på, men kanskje blir det et av neste års prosjekt.

    SvarSlett