søndag 17. juni 2012

Luksus kan være så mangt

For mange betyr luksus noe dyrt og eksklusivt, men det finnes andre ting, som også kan føles som ren skjær luksus, som ikke koster en krone, men allikevel er veldig verdifullt, i hvert fall for en hage- og plantegal.

I løpet av våren har jeg priklet flere hundre potter med staudespirer. Alt fra ordinære, små bunndekkere, til litt mer eksklusive og spennende trær. Nå har det meste stått og godgjort seg i drivhuset et par uker etter prikling, været begynner å bli sommervarmt og det er på tide å få tømt drivhuset før varmen slår til for fullt og de små pottene tørker ut, før jeg rekker å snu meg. Mange av plantene har jeg mye mer av enn jeg trenger selv, mens det kun er en 5-6 potter av andre sorter.

For at jeg ikke skal gå helt i surr med hva jeg skal ha selv og hva jeg evt. kan selge og bytte bort, forsøker jeg og sortere ut noen potter av hvert slag, før jeg plasserer resten i pallekarmene i "Barnehagen". Utfordringen blir da å få plassert disse trygt, fram til de er store nok og endelig plantested er klart.

Det er her luksusfølelsen kom over meg i ettermiddag. På innsiden av drivhuset har jeg nemlig et digert bed, som fram til nå har stått nærmest tomt. Her ble det fylt på 1 lastsebillass med hestemøkk og ett lass med matjord for 2 år siden. I tillegg har jeg gjenbrukt en del pottejord, som er blandet inn i det øverste jordlaget. Sist høst plantet jeg ned noen frøplanter av Riddersporer og en haug med små, spennende dagliljer, men fortsatt hadde jeg masse plass igjen. Det er ren skjær luksus å ha så god plass at jeg, uten problemer, kan plante ned 100-150 små staudebarn som skal stå og vokse seg til, før endelig plassering i hagen. 3-9 potter av hver staudesort som var priklet til nå ble plantet. Noen få sorter gjenstår å få plassert og noen er fortsatt ikke priklet, men mye er gjort og snart kan jeg begynne å stable resten av pottene i pallekarmene mine, slik at jeg slipper å passe så godt på med vanning framover.
Som det framgår av bildet har Riddersporene og dagliljene vokst bra. Nå gleder jeg meg til blomstring, slik at jeg får se hvilke farger de ulike plantene har. Dagliljene skal være triploide, noe som bl.a. kan resultere i veldig store blomster.

Det skjer mye i hagen nå og siden jeg har vært litt lei, skjer ting litt for fort. Jeg rekker liksom ikke få med meg alt og jeg ser jo nå at vi snart er ved midtsommer, uten at jeg egentlig helt har forstått at sommeren har begynt. I går oppdaget jeg at Peonen Yellow Crown er i ferd med å åpne en blomst.  Denne var med i importen fra Holland i fjor våres og er visstnok ganske sjelden. Blir spennende å se om den fortsatt vil klare seg. Jeg trodde det var en staudepion, men jeg ser nå at det nok er en trepeon. .


6 kommentarer:

  1. Helt enig, plass nok til å plante er så avgjort en luksus som ikke er alle forundt. Jeg føler meg veldig rik når jeg står og prikler, eller deler planter.

    SvarSlett
  2. Einig, det kan vere lurt å tenkje litt over kva som er luksus. Eg har vel aldri hatt så mange luksusopplevingar som etter eg fekk drivhus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, drivhus gir absolutt luksusfølelse. hva er vel bedre enn å stå i et lunt og varmt drivhus, med bare armer, mens skarp vårluft river i kinna utendørs.

      Slett
  3. Misunner deg litt siden du har så god plass ute! Jeg kompenserer ved å fjerne mer og mer plen.

    SvarSlett
  4. Jeg kjenner meg igjen der :-) Deilig med nok plass! Det er som du sier luksus å kunne plante ut 50 eller 100 planter av en sort. Noen ganger tenker jeg , så deilig å kunne rusle ned i "planteskolen" å ta de plantene jeg trenger :-)

    En annen sak er at tiden løper fra oss. det gjelder å stoppe opp og prøve å nyte og få med seg hav som skjer i hagen. så får heller ugresset stå noen dager til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gir også luksusfølelse. Det å ha planter stående, slik at man bare kan fylle et nytt bed, uten å tømme kontoen fullstendig :-)

      Slett