mandag 13. juli 2009

Besøk av Julinissen

Da jeg kom hjem fra jobb på fredag, hadde Julinissen vært på besøk og satt fra seg 3 stappfulle poser med Fuchsia på trappa. En hvit og en blå Asarina fant jeg også i en av posene. Gjett hvem som er julinissen ;)

Tror det var 30 potter med forskjellige Fuchsia. Noen få var det 2 av hver, men i hvert fall 25 nye sorter, som jeg ikke hadde fra før av. Rosa, hvite, lyse mørke, små og store. Ikke alle er i blomst ennå, så jeg må nok google litt på navnene for å få tilfredsstillt nysgjerrigheten.

Noen av stiklingen har en form som simpelten trygler om å bli stammet opp :) Det passer meg ypperlig, siden jeg er glad i oppstammede fuchser.

Nå er alle pottet om i ny jord og større potter. Gubben lurer på om jeg ikke like gjerne skal bestille et større drivhus med en gang. Tror han mistenker at 36 kvm. blir for lite når alle disse pottene skal i hus til høsten ;)

I går gjorde jeg "ferdig" det andre bedet i skråningen. Her havnet foreløpig 20 aurikler, noen astilber, noen akeleier, en kryptuja nederst (i håp om å begrense ugrasset fra å krype innover) og flere frøplanter av trepeon og vanlig peon. Tømte 2 plantekasser :) Plassen som er igjen nå skal holdes av til 2-3 buskroser og kanskje et par clematis. Noen vårløk skal nok også på plass, i løpet av høsten.

Gubben begynte så smått å rydde drivhusplassen for store trær i går. I løpet av uka skal vi få tak i en fliskutter og få redusert kvisthaugen til en haug med flis, som kan brukes til markdekke under en evt. kommende hekk. Det viser seg at veien opp til radartårnet, er lagt litt innpå vår tomt. Dette har de lovet å gjøre noe med og dermed blir det bedre plass rundt drivhuset enn først antatt :) Veldig greit å ha litt tumleplass utenfor også, til å lagre jordsekker og plantekasser.

Til helga skal gubben hente lastebil og gravemaskin, så da er vi virkelig i gang :) Har fortsatt ikke fått unna byggemeldingen da. Litt vanskelig å få målt opp endelig plassering, før plassen er ryddet. Men vi har snakket med naboene og har ikke fått noen innvendinger, så jeg regner med at det går i boks ;)

De nærmeste naboene virker veldig OK. Jordnære, fornuftige, hyggelige og positive til alt vi driver med :) Gubben fikk beskjed om at han bare kunne dra all kvisten inn i skauen til naboen og bråkete arbeid med motorsag, på søndag ettermiddag, gjør ingen ting ;) "Her holder vi på når det passer oss" :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar