lørdag 22. juli 2017

Neem oil, kan det virkelig være så enkelt?

Jeg har i alle år vært plaget med at larver, saksedyr og snegler, i perioder forsyner seg grovt av skudd og bladverk på Engletrompetene mine. Tidvis ser alle nye skudd ut som kniplinger og plantene blir stusselige, nesten uten grønt. I år bestilte jeg en flaske med Neemoil fra England, for å teste ut om det kunne hjelpe. I første rekke håpet jeg å begrense lus og spinnmidd på plantene i drivhuset.
Slik ser de aller fleste plantene ut i år.
Friske fine blader og knopper i alle toppene
Flasken ankom på forsommeren og jeg blandet spent en ladning med lunkent vann, en dæsj olje og litt salmiakk i en 2 liters dusjeflaske. Oljen er ikke vannløselig og blir liggende oppå vannet. Salmiakken hjalp noe, men jeg måtte stadig riste dusjeflaska godt, mens jeg holdt på. Plantene har så mye bladverk at jeg klarer nok ikke å få dusjet på alle bladene, men jeg passer ekstra godt på å dusje alle topper og skudd, som er det som er mest utsatt for skader.

Jeg dusjet alle Engletrompetene, Fuchsiaene (som hadde litt lus) og ellers litt her og der på de plantene jeg så tegn til skadedyr på. Etter det har jeg knapt sett en gnageskade, eller lus noe sted. Litt spinnmidd på en plante nå i det siste, men larver, saksedyr og andre kryp, ser ut til å sky plantene som pesten.
I dag har alle Engletrompetene fått en ny runde med dusjing med Neemoil + en god neve med blåkorn i hver potte, før jeg vannet.

Jeg tør jo ikke si sikkert at det er oljen som har gjort susen, men det er påfallende, at det er så lite skader på bladverket, akkurat i år. Nå har jeg dusjet deler av en lusete Aconitum også, så får vi se da, om noen dager, om de greinene er fri for lus, eller om de fortsatt trives der.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar