søndag 6. november 2016

Brugmansia Mobisu


Blomsterform: enkel
Farge: fersken
Blomsterstørrelse: 15-20 cm.
Duft: Ingen
Vekst: Moderat
Bladverk: Lysere grønt
Insekter: Ingen plager
Opprinnelse: Ukjent
Overvintring: Lyst eller mørkt
Brugmansia x flava
Denne hadde jeg i noen år, men mistet den et av de første årene jeg forsøkte meg på overvintring i drivhuset. Hadde for dårlig termostat på ovnene og dermed varierte temperaturen litt for mye. 
Mobisu er vel det som kalles en "kald" engletrompet. De tåler litt mer kulde enn de "varme", dufter ikke, har mindre blomster og hårete bladverk. Mobisu er ikke vanlig å finne i salg, så det gjenstår å se om jeg klarer å få tak i den igjen. 
Jeg synes de kalde engletrompetene er litt vanskelige, både å få røtter på stiklinger og få til å blomstre skikkelig. Dessuten er det, i mine øyne, vesentlig morsommere å dyrke de virkelig storblomstrende, som også dufter fantastisk. 










1 kommentar:

  1. Den var veldig fin, jeg har aldri prøvd meg på engletrompeter.
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett