søndag 13. mai 2012

Nå er det tid for prikling, ompotting og utflytting.

Endelig har hagegleden våknet litt, eller kanskje jeg heller må si drivhusgleden. Ute er det nemlig såpass kaldt at det ikke frister å holde på. Da er drivhuset godt å ha. Mer enn nok å finne på der inne også nemlig.
I går skiftet jeg jord og pottestørrelse på alle fuchsiaene mine. Det var på høy tid. I fjor fikk de ikke engang ny jord, bare litt gjødsel i ny og ne. Nå håper jeg de vil kvittere med god vekst og mengder av blomster utover sommeren. Mange av dem blomstrer faktisk allerede nå,, så det bør være gode muligheter. Den fineste akkurat nå er fuchsia Blue Skills. Fantastisk farge, som er enda finere i virkeligheten enn på bildet :-)
De største fuchsene satte jeg ut etter ompottingen. Det begynner å bli trangt i drivhuset, så noe måtte ut, for å gi meg litt armslag til å jobbe der inne. Nå blåser det "hatter og høy" her, så noen av dem kommer nok til å ligge strødd i morgen, men det får stå sin prøve. Vi er allerede midt i mai, så nå skal alt ut, etterhvert som jeg blir klar med ompotting og rydding.

En del såpotter burde vært priklet for lengst og endelig har jeg kommet i gang. Noe prikler jeg og setter rett ut i pallekarmene, mens andre får lov å stå i drivhuset litt til. Peon, Soldanella og Pulsatilla har jeg så langt satt ut, mens noen Chrysanthemum, Amaranthus og Anemoner foreløpig står i drivhuset.
"Lykkepilla" å bildet oppdaget jeg plutselig da jeg var borte i pallekarmene for å sette fra meg et brett med nypriklede Pulsatilla. Det er Paeonia Wind Chimes. frø fra staudeklubben, som jeg sådde vinteren 2010/11. Potta har stått ute hele tiden og nå, helt etter oppskriften hadde det spirt, etter 2 vintre utendørs. 15 spirer er priklet og satt tilbake i "barnehagen".

Yr melder særdeles variabelt vær framover, så det kan se ut til at det blir god anledning til å fortsette priklejobben de nærmeste dagene. Jeg er over det verste jobbstresset og overskuddet er på vei tilbake. Kunne vi nå bare fått litt sol og varme også, så kanskje jeg også får igjen gløden til å holde på ute i hagen. Jeg hater å fryse, så haging i blåst og kaldt vær gidder jeg ikke.

1 kommentar:

  1. Jepp.........det er beste form for lykkepille :)
    Pionfrø krever tålmodighet.

    SvarSlett