søndag 27. februar 2011

Om å la seg bedras av glansede kataloger

Det er tiden på året da plantekatalogene dumper ned i postkassa og mailen fylles av nyhetsbrev fra de samme firmaene, med mange linker til nettbutikken med årets nyheter. Hungrige som vi er på farger, etter en lang mørk vinter, kaster vi oss over bilder og beskrivelser med sultent blikk. Vi lar oss blende av deilige bilder av fargesterke og fargerike blomster og nydelige samplantinger. Visakortet sitter løst og vi bestiller planter og frø i vilden sky, ofte til en pris som nærmest kan karakteriseres som ran. Mange av oss har vært der (flere ganger) og noen av oss har lært; Det er ikke gull alt som glitrer.

Den første skuffelsen kommer gjerne i det man med andektighet åpner pakken, som man nettopp har vært på posten og hentet. 3 packen med Hosta er en liten pose med torv, hvor man etter litt leting finner 3 mikroskopiske røtter med et par like små skudd. OK da, det var faktisk 4 stk. i denne pakken, men størrelsen tilsammen tilsvarer omtrent 1 normal staudepotte, kjøpt på hagesenter.
Man potter opp og planter med omtanke og følelse og venter på nytt i spenning på at røttene skal begynne å vokse og bladene skal folde seg ut.
Siden den ene sorten man hadde bestillt var utsolgt, har firmaet i steden lagt med en annen Hosta. Selvsagt har de da valgt en man allerede hadde bestilt i samme ordren. Dermed sitter man med 6 like planter av denne. Ikke helt som planlagt, men du gidder ikke bråke med det.

Stort sett får man jo det man har bestilt, men av og til stemmer ikke kart og terreng. Det er på tide med skuffelse nr. 3. Hosta Queen Josephine har grønn midt og gule kanter. Men hva er da dette? Det dobbeltsjekkes med bestilling og innpakning (som var tatt vare på nettopp med dette i bakhodet) Pakken var merket "Hosta Queen Josephine" men er jeg fargeblind, eller har fargene byttet plass? Mail til leverandør med bilder fører til beklagelse og tilbud om å returnere plantene, men jeg nøyer meg med nytt navn på plantene. "Hosta Kaptain Kirk" mente de det måtte være. Jeg lever greit med det, men det VAR jo ikke det jeg bestilte.

Stort sett alt som sendes fra disse postordrefirmaene, sendes som barrot. Det vil si, uten jord, bare pakket med litt tørr torv i posen. Som regel går dette bra, men slike planter må regnes som ferskvare og har begrenset lagringstid. Er man riktig uheldig har røttene ligget pakket slik så lenge at de er fullstendig inntørket og nærmest umulig å få liv i igjen. I noen tilfeller har torven vært for våt ved pakking og røttene har begynt å råtne før de senere har tørket. Det sier seg selv at halvråtne røtter, som så har tørket, ikke vil være mulig å få i vekst.



Så var det de blomstrende plantene da. Her vil virkelig verden bedras. Fargene er forsterket til det ugjenkjennelige. Rosa blir lilla, samme bilde brukes med forskjellige farger på den samme blomsten. Se nøye på bildet til venstre. Er ikke de 2 blomstene mistenkelig like? En annen ting er at det faktisk ikke finnes Engletrompeter av denne sorten, som går i lillatoner. Rosa i mange varianter, gult og hvitt ja, men de som krysser fram nye planter har i mange år jobbet med å få fram denne fargen, uten å lykkes.

Den flotte plantepakken med forskjellige steinbedsplanter gir heller aldri det flotte resultatet som ble vist på bildet i katalogen. Fargene er blassere og det er jo slett ikke slik at alle disse sortene blomstrer samtidig.
De fantastisk flotte tofargede rosene har en fargenyanse ja, men slett ikke slik den framstod på bildet i katalogen. De klare, sterke fargene er i din hage byttet ut med nyanser og glidende fargeoverganger.

Moralen er. Dobbeltsjekk alltid bildene hos nettbutikkene med andre bilder av samme plante. Et raskt søk på Google gir ofte gode resultater og mange bilder tatt av vanlige mennesker, uten interesse av å fargemanipulere bildene sine. Ved hjelp av litt kritisk sans, unngår man skuffelsen når postordreplantene viser seg å være noe helt annet enn det man trodde.
Sjekk også muligheten for å få tak i ønskeplanter andre steder. Det finnes mange små forhandlere, som selger store, flotte planter til en mer sympatisk pris og med mye bedre kvalitet. Sjekk på hageforum, snakk med hagefolk, meld deg inn i en staudeklubb og delta der hagefolk møtes. Det er mye å lære og mange kunnskapsrike hagefolk både i nærmiljøet og i landet forøvrig.

En liten historie til slutt, for å illustrere hvor "seriøse" noen av nettbutikkene er:
For noen år siden satt jeg med en deilig plantekatalog og siklet over alt som var å få kjøpt. Særlig rosene fanget min interesse. Flotte farger, blomsterrike og vakre. Mens jeg studerte disse bildene ble jeg oppmerksom på noen detaljer som jeg begynte å studere nærmere. Det viste seg at samme bilde var brukt for å illustrere både hvit, rød og rosa rose. Ett bilde var speilvendt, et annet var zoomet litt inn og det var satt inn en og annen ny blomst her og der, men det var, uten tvil, samme bilde, med forskjellig farge på blomstene. Jeg kjente jeg ble irritert og sendte en mail til firmaet, hvor jeg påpekte lureriet og spurte hvorfor de ikke kunne bruke virkelige bilder av plantene sine i katalogen. Jeg fikk aldri noe svar på min mail, men de sluttet umiddelbart å sende meg katalogene sine, selv om jeg hadde vært kunde der i flere år og faktisk handlet en del fra dem. Ei venninne av meg gjorde det samme, med samme resultat. Ingen flere glansede kataloger i postkassa hennes heller.

Lykke til med årets hageshopping :-)

18 kommentarer:

  1. Svært så gjenkjennelig. Jepp - jeg lar meg lure. Spesielt på denne årstiden hvor enhver sperre er bortevekk av en eller annen grunn. ;)

    SvarSlett
  2. Ett utrolig bra innlegg!
    Og bare for å nevne det, så fikk jeg en Hosta som var enda mindre enn de du viser her!
    Som ett knappenålshode!
    ;)

    SvarSlett
  3. Flott innlegg Trine! Selv om vi vet at dset foregår endel pynting, er det veldig lett å glemme akkurat det den dagen man har sett noe man bare må ha. På den lyse siden; shopping kan være spennende ;-)

    SvarSlett
  4. Hageporno er det noen som kaller det... Joda, jeg har gått på limpinnen, men forhåpentlig har jeg lært litt...

    SvarSlett
  5. Veldig bra innlegg Trine. Etter en del skuffelser har jeg forhåpentligvis lært, har iallfall lært å google alt før jeg bestiller, og det har stagget kjøpelysten mang en gang.

    SvarSlett
  6. Ja, jeg er enig i at det er et flott innlegg du har skrevet her. Vinteren er dessverre alt for lang i dette landet, og vi er utsultet på alt som minner om vår. Når den første plantekatalogen dumper ned i postkassa, er jeg i hvertfall solgt. Men jeg vet hva jeg går til om ikke annet ;)
    'Queen Josephine' er det helt sikkert ikke, for den ser ikke sånn ut. Det kan godt hende at det er 'Captain Kirk'. Det er en fin hosta det også, så du får trøste deg med det. Jeg har sett verre erstatningshosta ;)

    SvarSlett
  7. Og jeg er takknemlig for at du åpner øynene for oss mer uerfarne hagegale =) Det er lett å bli lurt i denne jungelen av mer eller mindre useriøse selgere!
    Et meget godt innlegg!

    SvarSlett
  8. Flott innlegg, Trine. Kanskje vi er lettlurte, i allefall jeg:-)

    SvarSlett
  9. Kjempefint Trine, dette er det nok mange som ikke veit om!

    Delte lenke til bloggposten på moseplassens facebookside, så kanskje en par ekstra får det med seg.

    SvarSlett
  10. Oi så masse hyggelige tilbakemeldinger :-) Flott at budskapet spres, slik at flere kan bli oppmerksomme på dette og kanskje kan unngå å bli skuffet.

    SvarSlett
  11. Ja, jeg har akkurat samme erfaring som deg. De fleste nettbutikkene driver det sånn. (Bortsett fra Dragland. De har jeg god erfaring med.)

    Men, jeg har sluttet å handle via internett. Jeg har, for et par år siden, bestemt meg for å støtte opp om vårt lokale gartneri. Da vet jeg hva jeg får.

    Ønsker deg en fin ny uke.

    Klem fra Bente

    SvarSlett
  12. Jeg snakker IKKE om de mange seriøse og kunnskapsrike selgerne som vi heldigvis har mange av Bente, men de store, som skriker høyest og har de mest fargerike katalogene, er også de som når flest kjøpere og som klarer å lure mange.

    SvarSlett
  13. Så bra at du har skrevet om dette!! Jeg bestilte for første gang i fjor, bittesmå planter - ble så skuffet. Så nå jeg holder meg til planter jeg kan få byttet eller kjøper i hagesentere rundt omkring. Men de eneste som kan gjøre noe med dette er jo oss som handler med sånne leverandører.

    SvarSlett
  14. Dette er et vanlig problem som få tar tak i! Nettop fordi dei ikkje gidder å bråke om "småting". Men det er jo nettop alle desse "småtinga" Som denne bransjen lever av! Dei skulle ikkje få lov til å leve av bedrag! Veldig bra innlegg! :) Eg vil gjerne legge ut link til denne bloggposten på hagelaget i Florø si side, eg synes du beskriver så godt!

    SvarSlett
  15. Link i vei du Gertnerinna. Bare hyggelig om så mange som mulig kan lære litt av innlegget :-)

    SvarSlett
  16. Flott innlegg Trine! Jeg kjenner meg veldig igjen i hvordan en kan bli lurt av ulike plantekataloger. Nå har jeg ikke så veldig lang erfaring med å bestille via internett, men jeg har heldigvis- stort sett- ikke hatt problemer med planter, frø eller løk og knoller jeg har bestilt via internett, men savner en side hvor en kan lese andres- og legge inn egen erfaring. Online bestillinger blir jo veldig ofte brukt for ting jeg ellers ikke får så lett tak i på gartneriene her hvor jeg bor.
    Uansett. Flott innlegg! :-D

    SvarSlett