fredag 18. juni 2010

Det ble visst ingen kattunge på oss

Etter at pus var på vift, mens vi var på ferie ved påsketider, har jeg egentlig gledet meg litt til å få kattunger i hus. Vi hadde bestemt oss for å beholde 1 selv.

I går morges var fødselen i gang. Førstemann kom med hale og et bakbein først. Det tok litt tid og den ble sittende med hodet i åpningen en stund, før hun klarte å trykke den ut, DØD. Jeg lot den ligge til etterbyrden kom. Når hun hadde vasket den døde ungen og spist opp morkake og navlestreng, mistet hun interessen for ungen. Tydelig at hun forstod at det ikke var noe å bruke mer tid på. Da fjernet jeg den.

Jeg måtte på jobb i noen timer, men reiste hjem igjen i 12-tiden. Bombesikker på at det var kommet flere unger. Men neida, det kom ingen flere. Ei heller kom det noen flere utover ettermiddagen og kvelden. Jeg synes fortsatt hun er rund, men hun har ikke rier og virker rolig, om enn ekstremt kjælen og kanskje litt ekstra trøtt. Hun sover, spiser, maler og biter når hun ikke får nok kos. Helt normalt med andre ord ;-)

Ringte for sikkerhets skyld dyrlegen i morges. Han mente det var uproblematisk å se det an til over helga. Så vi avtalte at jeg skulle ringe på mandag, hvis jeg fortsatt var i tvil, eller tilstanden forandret seg i løpet av helga. HVIS det viser seg at det er fler, som ikke kommer ut naturlig, blir det operasjon. Heldigvis kan de da sterilisere henne samtidig. Det lå uansett i planen i løpet av kort tid. Gidder ikke flere slike "P-pilleuhell" ;-)

6 kommentarer:

  1. Oj - det var ingen god nyhet med den kattungen. Jeg glemmer ikke da en av våre katter fikk 6 kattunger - gjett om begge ble sterilisert etterpå! Håper det går greit med pusen, og at du får en god helg!

    SvarSlett
  2. Jeg hadde en katt som fikk en dødfødt på mandag, to levende på tirsdag, og to levende (under sofaen) sent onsdags kveld.
    Så kanskje det blir kattunge på deg likevel :-)

    SvarSlett
  3. OBS Ja du skal se det kommer et par stykker i løpet av helga. Ser ikke direkte slik ut nå, men vi får vente å se da.

    SvarSlett
  4. Så trist da! Ikke noe hyggelig når det blir dødfødsel. Men du kan jo evt. få deg en ny kattunge senere hvis du ønsker det. Kattunger er noe av det søteste som finnes!

    SvarSlett
  5. Uffda. Det er i slike situasjoner man ser hvor kort det er mellom liv og død.

    Hvis morkaka har kommet, kan det da være flere unger? Jeg trodde den kom til slutt.

    SvarSlett
  6. Det er en morkake pr. unge, så det er helt normalt at den kommer, før neste unge evt. kommer. Men nå har det gått over 3 døgn og katta viser ingen tegn på at det kommer flere. Så da er det bare å få bestilt time til sterilisering snart.

    SvarSlett