mandag 16. november 2009

Tid for ettertanke og nye planer-del2

Hva står så på planen i 2010? Det er vel så mangt, men først og fremst skal den lille dammen gjøres ferdig. Mulig den blir litt større enn først tenkt, men det skal jeg se nærmere på til våren igjen.
Hostabeddet skal utvides litt i bakkant, etter at vi nå har ryddet en hel masse kratt og trær. Tror jeg skal ha inn noe med litt høyde på der, som kan lage et grønt skille mellom hage og skog.
En del stauder skal deles og plantes om og forhåpentligvis blir det en del planter til salgs i BlomsterKnatten også, til våren igjen. 

skrenten “Skrenten” skal tømmes for planter, sprøytes og totalrenoveres. Her er det mengder av Vårkjærminne, Gravmyrt, Akeleier, Bergenia m.m. + mengder med ugrass av ymse slag. Noe skal jeg spare på, resten sprøytes med roundup, før jeg legger på litt ny jord/sand og planter til på nytt. Skråningen er full av stor stein, så en form for steinbed, blir det nok. På toppen, midt i bildet, der det er gress, har jeg allerede fjernet torva. Klart for påfyll av kompostjord, og planting til våren. Den lille lønna, på høyre side, skal antakelig få stå, mens resten av krattet skal fjernes. I nedkant spadde jeg opp bed i hele lengden i våres, og plantet Aurikler langs kanten. Her hadde jeg Georginer også, men de tok jo helt over og kvalte nesten Auriklene. Georginene får få en annen plass neste år, slik at Auriklene får en sjanse. Får heller sette noe mindre dominerende på innsiden. 

 

 

2009-10-25 14-56-50 - IMG_1307_resizeOmrådet rundt drivhuset skal planeres ferdig. Her er planen å lage noen plantekasser i bakkant av drivhuset, hvor jeg kan ha “barnehage”. På hitsiden vil jeg lage plass til en del Brugmansia. Orker ikke ha alle plantene rundt husveggene, nå når jeg har plass til å ha dem andre steder.  Ut mot grusveien ser jeg for meg en lav hekk, bare for å markere grensa og for å få det litt penere. Utenfor bildet i venstre kant, er det er “glove” hvor jeg ser for meg å plante litt diverse. Ser også for meg en del Takløk og Sedum som kan vokse i noen sprekker/hyller i fjellet bak der. Med tiden blir nok området nærmest å regne som hage, men det blir neppe ferdig allerede neste sommer ;)

 

 

 

woodland

Det er ganske gjengrodd flere steder her. Vi har allerede ryddet det meste på sydsiden, men det gjenstår masse langs innkjørselen og på nordøstsiden av tomta, ned mot veien. Har nok ikke vært ryddet så mye her de siste årene. Dermed er det tett av små trær og kratt som gjør det rimelig uframkommelig her og der. Planen er å rydde, for så å plante litt prydtrær og samtidig lage woodland der det passer. Ønsker meg bl.a. blodlønn, japanske kirsebær, spennende former av acer og robinia, kombinert med rhododendron, trillium, arisaema, hepatica, cypripedium, hosta m.m.
På bildet vises innkjørselen vår på venstre side. Her skal det ryddes, grunnen skal sjekkes. Mye stor stein tror jeg, men det ligger en diger dynge med kompostjord utenfor høyre bildekant. Den skal med tiden dras ned og legges der jeg skal plante til. Håper å få til en litt mer tiltalende innkjøring til huset.

 

 

2009-04-15 17-41-02Beddet langs sydveggen skal totalrenoveres. I år har jeg flyttet en 2 m høy Tuja, som stod klint opp i husveggen, samt en kuletuja og en Rosespirea. En Clematis the President og et par rosa roser, skal nok få stå, mens noen få stauder skal fjernes. Huset skal males til sommeren, så de store forandringene får vente til vi er ferdige med den jobben.
Torva er fjernet inntil husveggen, der det ikke er bed, mot venstre i bildet. Her skal jeg legge duk og kulestein/elvegrus og pynte med litt halvvegs nedgravde potter og tørketålende planter som Yucca, Eryngium og takløk.
Inntil veggen har jeg gjort et forsøk med en 3 år gammel frøplante av Camelia. Den skal få prøve sin første vinter utendørs.

 

 


sydsiden2

Litt ubestemmelig på hva jeg skal gjøre med resten av området på denne siden. Her er det lunt, varmt og mye sol. Særlig nå, etter at vi har ryddet skogen utenfor hekken. Blir nok noen flere roser i bedet, kanskje en espaljert fersken, en drueranke ++ Egentlig har jeg, på litt sikt, mest lyst til å fjerne all plen, legge stein/grusganger og noen opphøyde bed i rammer av stein. Litt eksotikahage kanskje, med Bambus, gress, et par blomstrende, små trær og ellers planter som er litt på grensen hva herdighet angår, og/eller ser litt eksotiske ut.  Langs fjellet har jeg i dag barnehage. Den skal flyttes ned til drivhusområdet. Krattet til venstre er fjernet og kun Bøkehekken står igjen. Bak den ligger området jeg drømmer om å lage dam på :)

 

 

garasjebedet Garasjebedet skal bli surjordsbed. Her står det hovedsakelig vintergrønt, rhododendron, primula, et par roser og foreløpig har jeg plassert mine 3 Cypripedium og noen Arisaema i bakkant, i påvente av opparbeiding av endelig plassering. Bedet blomstret fint i våres, men trenger nok noen planter som blomstrer om sommeren og høsten, for å få blomstring hele sesongen. Flere av kuleprimulaene er så store at de bør deles litt. Bedet ligger godt synlig fra inngangspartiet og bør se nogen lunde ryddig og tiltalende ut.

Neste år skal jeg IKKE ha jordsekker og lignende liggende så synlig ;)

 

 

 

staudebedet Det samme gjelder staudebedet. Her plantet jeg i vilden sky i våres, for å få alle flytteplantene i jorda, før de tørket og døde for meg. Her er en salig røre av “alt og ingenting; Iris, dagliljer, primula, peoner, en rose, vrihassel, heuchera, geranium, div. løk ++++ Jeg har luket vekk et par kvadratmeter med Corsyalis Lutea, men jeg regner med at jeg kan luke like mye til neste år. Det ser vel egentlig ikke så verst ut. Jeg liker det litt vilt og uhemmet, men litt rydding og flytting må nok til allerede til våren igjen. En del planter har vokst seg til og jeg ser jo at jeg, som vanlig, har plantet for tett.

 

 

 

Det var noen av de mest nærliggende planene for neste sesong. Det er nok å ta tak i og jeg har garantert ikke fått med meg alt. Det gjenstår å se hva som blir gjennomført og hva som blir satt på vent. Skulle ikke forundre meg om jeg finner på ting i løpet av vinteren, som blir prioritert før noe av det jeg har nevnt her ;) Det er heldigvis rom for å skifte mening og ingen legger seg opp i hvilken rekkefølge jeg gjør ting i :)

I del 3 tenker jeg at jeg vil se litt på hva jeg skal så i vinter, hvilke planter jeg ønsker meg og hva jeg allerede har, som kan deles og evt. selges i nettbutikken, eller brukes for å bytte til meg ting jeg ikke har.

8 kommentarer:

  1. Aw, this was a very nice post. Spending some time and actual effort to make a
    really good article… but what can I say… I put things
    off a whole lot and don't seem to get anything done.
    Also visit my web site :: clean my pc

    SvarSlett
  2. Excellent items from you, man. I've take into accout your stuff prior to and you are simply extremely excellent. I actually like what you've got right
    here, really like what you are saying and the way wherein you say it.
    You're making it enjoyable and you still take care of to keep it wise. I can not wait to read far more from you. This is really a wonderful site.
    Also see my web page > Work from home

    SvarSlett
  3. What a data of un-ambiguity and preserveness of precious familiarity on the topic of unexpected feelings.
    Here is my site ; skin whitening

    SvarSlett
  4. Hi, all the time i used to check website posts here in the
    early hours in the morning, since i enjoy to find out more and more.
    My site - bmsin.comoj.com

    SvarSlett
  5. Hi there, You have done a great job. I'll certainly digg it and personally suggest to my friends. I'm sure they
    will be benefited from this website.
    Feel free to visit my website - university of alabama school of medicine birmingham

    SvarSlett
  6. I do not drop many responses, but after browsing through a few of the remarks here "Tid for ettertanke og nye planer-del2".
    I do have 2 questions for you if you don't mind. Is it just me or do a few of the comments appear like they are left by brain dead visitors? :-P And, if you are writing on additional social sites, I'd like
    to follow everything new you have to post. Could you
    post a list of all of your social networking sites like your
    linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

    Feel free to surf to my website: senseo coffee maker

    SvarSlett
  7. I got this website from my friend who told me about this site and
    at the moment this time I am visiting this web
    site and reading very informative articles here.


    My blog post; stability ball

    SvarSlett
  8. Aw, this was an extremely nice post. Taking the time and actual effort to produce a superb article… but what can I say… I procrastinate a whole
    lot and don't manage to get nearly anything done.

    Here is my blog - 75 Stability Ball

    SvarSlett