tirsdag 5. mai 2009

Statusrapport - Brugmansia

Har begynt å potte om Brugmansia-plantene. Nå har de stått ute siden rett over påske og de aller fleste ser ut til å komme med nye skudd. Noen er pjuske og har visnet langt ned, men de lever og da er det håp ;)

Apricot Queen ser mistenkelig dau ut, men heldigvis har jeg 2 små stiklinger som ser ut til å klare seg.

Angels Illumination ser foreløpig helt død ut, men jeg lar den stå foreløpig. Det KAN komme rotskudd ennå. Dette er en av dem jeg importerte i fjor, men heldigvis en av de jeg var minst begeistret for. Dør den er det ikke noe kjempetap.

Morgensonne trodde jeg var død, men nå kommer det et par bitte små skudd helt nederst i jordskorpa. Det beviser at man ikke skal gi opp, selv om planten ser død ut.

De øvrige navnesortene har overlevd vinteren og de 2 første ukene utendørs :) Nå har de fått større potter og litt kukompost og er plassert rundt uteplassen og langs sydveggen på huset. Planen er å passe litt ekstra godt på disse i sommer, slik at jeg får masse blomster og kanskje bra med stiklingsmateriale til neste år :)

Av frøplantene har jeg nok mistet 25-30 stk. i vinter. Allikevel lurer jeg på hvor jeg skal plassere alle sammen. Noen må ha større potter, mens mange bare skal få noen never med kukompost øverst i potta. Noen planter jeg antakelig i bakken her og der, men jeg vil forsøke å ha flest mulig i pottene i sommer. De som var plantet i bakken i fjor, er de som har klart seg dårligst gjennom vinteren.

Jeg tar litt bilder om dagen, men det er liten tid til å bearbeide dem og få lagt dem ut. Det får vente til en regnværsdag. Foreløpig blir dette en kjedelig tekstblogg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar